Częstym problemem jaki spotykamy podczas określania wpływów dynamicznych od projektowanego wymuszenia jest określenie jego charakterystyki. Wykonanie pomiarów w warunkach alternatywnych na główce szyny stanowi niejednokrotnie problem techniczny. Ale można wykorzystać pomiary  wykonane w otoczeniu źródła (na gruncie czy pobliskim obiekcie). Tym nie mniej w takich sytuacjach pomiary drgań należy uzupełnić o geometrie drogi propagacji oraz jej charakterystyki. Potrzebna więc jest informacja o geotechnice (parametrach warstw gruntowych) czy podtorzu. W domniemaniu w protokole pomiarowym zawarte powinny być dane identyfikujące pojazd (np typ pociągu)  wymuszający drgania, jego prędkość,…

Na schemacie pokazano, że drgania generowane na główce szyny propagują się poprzez warstwy podtorza przez poszczególne warstwy (przy okazji odbijając się na ich granicach) aż do budynku, gdzie w sposób wygodny można wykonać pomiar.  Można więc postawić pytanie – jakie wymuszenie powoduje zmierzoną wartość. Odpowiedź na to pytanie można uzyskać na drodze dekonwolucji