PRZEBUDOWA, NADBUDOWA I ZMAINA SPOSOBU UŻYTKOWANIA ISTNIEJACEGO BUDYNKU USŁUGOWEGO Z PRZEZNACZENIEM NA CELE USŁUGOWE - HOTELOWE, BUDOWA WEWNĘTRZNEGO UKŁADU KOMUNIKACYJNEGO Z PARKINGAMI

OBIEKT:
MŁYNÓW 65
LOKALIZACJA:
xxxxxxxxxxx, WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE DZ. NR 367/18, NR 367/19
INWESTOR:

xxxxxxxxxxx

OPRACOWANIE:
ANALIZY DYNAMICZNE
BRANŻA:
KONSTRUKCJA
SPORZĄDZIŁ:
dr inż. Krzysztof Kozioł
Zakopane, marzec 2018

1. Podstawy opracowania

1.1. Umowa nr 800/2018

1.2. Projekt budowlany branży architektonicznej w wersji elektronicznej dostarczony przez Projektanta branży konstrukcyjnej firmę XXXX zawierający rysunki projektu budowlanego budynków
1.3. Rysunek planu zagospodarowania terenu
1.4. Opis techniczny do projektu
1.5. PN-85/B-02170. Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki
1.6. PN-88/B-02171. Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach.
1.7. Polskie normy obciążeniowe.
1.8. ISO 10131:2007 Bases for design of structures – Serviceability of buildings and walkways against vibrations

2. Cel i zakres opracowania

Projektowany zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwukondygnacyjnym podziemnym garażem usytuowany będzie na działkach nr 367/18, 367/19 obr. 98 Wodna, przy ul. Spójnej w Tarnowie.
Ponieważ budynki zlokalizowane mają być w bliskim sąsiedztwie toru kolejowego (rys.1) zachodzi potrzeba sprawdzenia czy drgania generowane przejazdami pociągów mogą w sposób niekorzystny wpływać na projektowany obiekt oraz na ludzi w nim przebywających.
Celem opinii jest opracowanie prognozy wpływu drgań kolejowych generowanych przejazdami pociągów na projektowane obiekty K1, K2, K4, K5 i wytycznych konstrukcyjnych, które umożliwią ograniczenie nadmiernego wpływu drgań na konstrukcję budynku i na przebywających w nim ludzi.

Zakres niniejszego opracowania obejmuje:
• wykonanie pomiarów drgań generowanych przejazdami pociągów w miejscu inwestycji,
• sporządzenie modelu projektowanego budynku do obliczeń symulacyjnych i wykonanie tych obliczeń oraz sformułowanie na ich podstawie zaleceń konstrukcyjnych,

Rys. 1 Sytuacja projektowanego budynku
Rys. 1 Sytuacja projektowanego budynku

• wyznaczenie prognozowanych – po wprowadzeniu zaleceń konstrukcyjnych – dodatkowych sił przekrojowych w elementach nośnych konstrukcji oraz określenie wpływu prognozowanych drgań na zapewnienie niezbędnego komfortu wibracyjnego ludziom przebywającym w budynkach

3. Opis warunków gruntowych

Podłoże dokumentowanego terenu do głębokości min. 15,0 m ppt budują czwartorzędowe
osady rzeczne stożka napływowego Prądnika i Wisły wykształcone w głębszej partii podłoża jako piaski grube i piaski średnie z przewarstwieniami pospółki i lokalnie jako piaski drobne przechodzące ku górze w piaski średnie i piaski drobne wzajemnie się przewarstwiające. Strop serii piaszczystej nawiercono na głębokościach od 1,4 – 4,4 m ppt. Strop podłoża rodzimego budują mady wykształcone jako pyły, pyły przewarstwione piaskiem drobnym, gliny pylaste i piaski gliniaste tworzące warstwę o łącznej miąższości 0,2 – 2,4 m.
Na powierzchni terenu zalega warstwa nasypów niebudowlanych o miąższości 0,5-2,7 m.
W podłożu dokumentowanego terenu warstwą wodonośną jest seria piaszczysto-pospółkowa, w której występuje woda gruntowa o zwierciadle swobodnym stabilizującym się na głębokości 9,80 – 10,30 m ppt, tj. na rzędnych 209,79 – 209,93 m npm (stan z września 2016r.) i 9,8 – 10,80 m ppt tj.na rzędnych 209,60 – 210,12 m npm (stan z października 2017r.). Średnie roczne wahania poziomu zwierciadła wody w podłożu omawianego terenu nie będą przekraczać 0,5 m ponad stan udokumentowany.
W dłuższych okresach z intensywnymi opadami deszczu pod nasypami, na stropie mad mogą pojawiać się sączenia wody wsiąkowej.

4. Opis konstrukcji

Budynki składają się z siedmiu kondygnacji nadziemnych – mieszkalnych i dwóch kondygnacji podziemnych – garażowych. Kondygnacje podziemne każdego z budynków w planie zbliżone są do prostokąta o wymiarach 61,0×48,0m. Kondygnacje mieszkalne w planie przypominają literę C o bokach 57x37m, lokalizowane są one w obrębie obrysu garażu podziemnego. Najwyższa kondygnacja cofnięta w obrysie budynków.
Konstrukcję do poziomu „zera” zaprojektowano, jako monolityczną w układzie płytowo-tarczowo-słupowym z usztywniającymi trzonami komunikacyjnymi i ścianami zewnętrznymi. Część podziemna jest w pełni monolityczna oraz szczelna. Przekroje słupów zostały dobrane do wielkości sił przekrojowych i wynoszą 40x40cm, 50x50cm. Grubość ścian zewnętrznych oraz ścian części technicznej dostosowano do uwarunkowań technologicznych i zaprojektowano grubości 25cm. Zaprojektowano również pilastry w ścianach o wymiarach 50x50cm.
Trzon komunikacyjny tworzy klatka schodowa wraz z szachtami windowym i instalacyjnym. Ściany szachtów windowych zostały zaprojektowane jako oddylatowane od konstrukcji budynku o grubości 15, 20cm. Grubości biegów i spoczników wynoszą 15cm.
Płytę fundamentową zaprojektowano grubości:
• dla budynków K1, K2 i K3 -70cm pod częścią wysoką budynku, oraz grubości 50cm z lokalnymi pogrubieniami pod ścianami do 70cm poza obrysem części wysokiej budynku.
• dla budynków K4, K5 i K6 -60cm
W obrębie trzonów komunikacyjnych znajdują się przegłębienia pod szyby windowe zgodnie z projektem architektoniczno – budowlanym.
Płytę stropową poziomu -1 zaprojektowano grubości 25cm, Płytę stropową poziomu „zera” zaprojektowano grubości 22cm wewnątrz budynku, a na zewnątrz grubości 30cm. Na przełamaniu płyty wewnętrznej oraz zewnętrznej występuje belka o wymiarach 50x70cm.
Konstrukcję nośną budynku powyżej poziomu zerowego stanowi układ ścian żelbetowych połączonych z monolitycznymi płytami stropowymi i belkami nadprożowymi, krawędziowymi. Usztywnienie budynku stanowią żelbetowe trzony komunikacyjne. Zaprojektowano ściany żelbetowe grubości 18cm i 25cm. Ściany szachtów windowych zostały zaprojektowane jako oddylatowane od konstrukcji budynku o grubości 15, 20cm. Grubości biegów i spoczników wynoszą 15cm.
Płyty kondygnacji powtarzalnej oraz stropodachu zostały zaprojektowane jako monolityczne grubości
• dla budynków K1, K2, K3 – 20cm.
• Dla budynków K4, K5, K6 – 22cm
Układ konstrukcyjny uzupełnia belka obwodowa o wymiarach 18x52cm.

Materiały konstrukcyjne przyjęte do projektowania to:
• beton C30/C37 – w technologii betonu wodoszczelnego – płyta fundamentowa, płyta -1 oraz ściany zewnętrzne na poziomie fundamentów
• beton C30/37
• chudy beton C8/10
• stal zbrojeniowa żebrowana A-IIIN K500SP
• stal zbrojeniowa gładka A–0 St0S

5. Obliczenia dynamiczne

Ze względu na brak informacji o wymuszenia na potrzeby analizy wykonano pomiary drgań w miejscu lokalizacji inwestycji. Posłużyły one do bezpośredniego wyznaczenie obciążenia konstrukcji budynków. Pomiary wykonano w dniu 23-03.2018.

Do ich realizacji użyto sprzętu w postaci:
• rejestrator: National Instruments PXI 1062Q
• karty pomiarowe NI-PXI 4472, NI-PXI-4461, NI-PXI-4462,
• czujniki pomiarowe akcelerometry 3-axis PCB czułość 1000 mV/g
• oprogramowanie LabView 8.52, Windows XP

Na potrzeby określenia wpływów drgań na budynek i ludzi w nim przebywających wykonano 18 rejestracji związanych z przejazdami pociągów i tła dynamicznego. Opisy zdarzeń i rejestracji zestawiono w tabeli 1 maksymalne wartości amplitud przyśpieszeń (pomiary oznaczone pauza należy uznać jako obarczone błędem). Błąd zarejestrowanych pomiarów wynosi 10%. Graficznie na rys. 2- rys. 10 zwizualizowano pomiar nr 10.

Tabl. 1 Wykaz zrealizowanych rejestracji
Tabl. 1 Wykaz zrealizowanych rejestracji

 

Rys. 2 Składowa pozioma równoległa do torów kolejowych  przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”1”
Rys. 2 Składowa pozioma równoległa do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”1”

 

Rys. 3 Składowa pozioma prostopadła do torów kolejowych  przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”1”
Rys. 3 Składowa pozioma prostopadła do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”1”

 

Rys. 4 Składowa pionowa  przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”1”
Rys. 4 Składowa pionowa przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”1”

 

Rys. 5 Składowa pozioma równoległa do torów kolejowych  przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”2”
Rys. 5 Składowa pozioma równoległa do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”2”

 

Rys. 6 Składowa pozioma prostopadła do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”2”
Rys. 6 Składowa pozioma prostopadła do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”2”

 

Rys. 7 Składowa pionowa przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”2”
Rys. 7 Składowa pionowa przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”2”

 

Rys. 8 Składowa pozioma równoległa do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”3”
Rys. 8 Składowa pozioma równoległa do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”3”

 

Rys. 9 Składowa pozioma prostopadła do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”3”
Rys. 9 Składowa pozioma prostopadła do torów kolejowych przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”3”

 

Rys. 10 Składowa pionowa przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”3
Rys. 10 Składowa pionowa przyśpieszeń drgań gruntu dla pomiaru nr 10 dla punktu”3


Jako obciążenie budynku przyjęto wszystkie pomiary związane z przejazdem pociągów,

Ze względu na przestrzenny charakter konstrukcji i trudności w wybraniu zastępczego uproszczonego modelu zdecydowano się na analizę budynku jako całości. Przyjęto przestrzenny model (3D – rys.11) zbudowany według zasad metody elementów skończonych (MES). Jako konstrukcyjne przyjęto elementy żelbetowe liniowe (słupy i belki) i powierzchniowe (płyty i ściany) o wymiarach zgodnych z dostarczoną dokumentacją.

Rys. 11. Wizualizacja modelu obliczeniowego konstrukcji
Rys. 11. Wizualizacja modelu obliczeniowego konstrukcji

 

Przyjęto też po uzgodnieniach z projektantem branży konstrukcyjnej, iż wszystkie połączenia pomiędzy elementami traktowane są jako monolityczne. Niewyszczególnione w opisie elementy (wymiary i zbrojenie) przyjęto jak w projekcie branży konstrukcyjnej. W odniesieniu do całej konstrukcji przyjęto tłumienie o wartości ułamka tłumienia krytycznego równej 10 %. Grunt zamodelowano elementami bryłowymi.
Sztywności płyt stropowych w budynkach K1i K2 zostały urealnione poprzez uwzględnienie ilości zbrojenia (zgodnie z opisem do projektu budowlanego). Natomiast w przypadku budynków K4 i K5 przyjęto alternatywnie liniowe związki konstytutywne w elementach płytowych lub implementacji analogicznej jak w przypadku budynków K1 i K2 ilości powierzchni zbrojenia przypadającego na 1m2 płyt.
Analizę wpływu drgań na budynek przeprowadzono uwzględniając trzy stadia pracy konstrukcji:
• bez obciążeń wynikłych z wykończeń (macierz mas w modelu obliczeniowym uwzględnia wyłącznie masę samych elementów konstrukcyjnych),
• budynek gotowy, bez obciążeń użytkowych, ale z obciążeniami wynikłymi z wykończeń,
• budynek gotowy, obciążony ciężarem własnym wraz z obciążeniami użytkowymi (w wymiarze normowym, zredukowanym do 40 % wartości charakterystycznych zgodnie z normą PN/B-02170) rozłożonymi równomiernie na danym układzie elementów. Układ elementów w tym ujęciu odpowiadał wydzielonym na danych kondygnacjach płytom, tarczom czy elementom liniowym.
W obliczeniach operowano wartościami charakterystycznymi obciążeń i sił przekrojowych. Wartości obciążeń stałych i zmiennych ustalono na podstawie opisu projektu konstrukcji.

5.1. Wymuszenia
W każdym z wymienionych stadiów pracy jako wymuszenie kinematyczne (drgania podziemnej części budynku) zastosowano przebiegi czasowe przyspieszeń drgań gruntu zarejestrowane podczas badań polowych. Zaimplementowano go gruntu w postaci przyśpieszeń.

5.2. Analiza wpływu drgań na konstrukcję budynku

Z uwagi na zróżnicowanie sił przekrojowych pochodzących od obciążeń dynamicznych wydzielono z konstrukcji grupy elementów przynależne do poszczególnych segmentów konstrukcji. Są to: słupy, ściany, belki, płyty i wsporniki. Obliczono siły przekrojowe w charakterystycznych przekrojach konstrukcji wywołane prognozowanym wymuszeniem kinematycznym. Wyniki zestawiono w tablicach 2 ÷ 6. Ze względu na bardzo dużą liczbę wyników zdecydowano się na ich uproszczenie. W odniesieniu do każdej kondygnacji zestawiono ekstremalne wartości amplitud sił przekrojowych w elementach, w których one wystąpiły, czyli w odniesieniu do:
• słupów są to: siła osiowa – N, siły poprzeczne – Qx i Qy, momenty zginające – Mx i My oraz moment skręcający Ms,
• ścian, tarcz: siła osiowa- N, siła tnąca Q i momenty zginające – Mx i My,
• płyt: siła poprzeczna – Q i momenty zginające – Mx, My, oraz siła N (którą należy traktować jako rozciągającą płytę),
• belek i nadproży : siła poprzeczna – Q i moment zginający – Mx oraz skręcający Ms.
Podane wartości sił przekrojowych wywołanych dynamicznym oddziaływaniem metra na konstrukcję są wartościami charakterystycznymi, do których należy w stanie granicznym nośności stosować współczynnik obciążenia γf = 1,5. Podczas wymiarowania należy je traktować jako dodatkowe siły działające niezależnie od siebie i wchodzące w skład każdej kombinacji obciążeń. Należy również zauważyć, że w wynikach podano ekstremalne wartości amplitud sił przekrojowych, które w kombinacjach należy uwzględnić niezależnie, ze znakami + albo -.
Kondygnacje ponumerowano od -2 do +7, przy czym parterowi nadano numer +1.

Tablica 2. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach ścian i tarcz na poszczególnych kondygnacjach
Tablica 2. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach ścian i tarcz na poszczególnych kondygnacjach

 

 

Tablica 3. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach ścian obwodowych na poszczególnych kondygnacjach
Tablica 3. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach ścian obwodowych na poszczególnych kondygnacjach

 

Tablica 4. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach płyt na poszczególnych kondygnacjach
Tablica 4. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach płyt na poszczególnych kondygnacjach

 

Tablica 5. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach słupów na poszczególnych kondygnacjach
Tablica 5. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach słupów na poszczególnych kondygnacjach

 

Tablica 6. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach belek, wsporników i nadproży na poszczególnych kondygnacjach
Tablica 6. Zestawienie ekstremalnych amplitud sił przekrojowych w przekrojach belek, wsporników i nadproży na poszczególnych kondygnacjach

 

5.3. Analiza wpływu drgań na ludzi w budynku

Przeprowadzono również analizy dotyczące oceny wpływu prognozowanych drgań na ludzi w budynku zgodnie z wymaganiami normy PN/B-02171. Wyniki tych analiz w odniesieniu do poszczególnych kondygnacji budynków (przeznaczonych na pobyt ludzi) przedstawiono na rys.12-18. Na rys. 12.a zamieszczono wpływ na ludzi przy założeniu zwiększenia ilości zbrojenia na kondygnacji parteru o 10% w przęsłach i 15% nad podporami (ścianami) i 10% nad parterem nad podporami (ścianami). Na rysunkach zastosowano następujące oznaczenia:
• aZ – prognozowana wartość skuteczna (RMS) przyspieszenia drgań pionowych stropu,
• aXY – prognozowana wartość skuteczna (RMS) przyspieszenia drgań poziomych stropu,
• az – próg odczuwalności przez ludzi drgań w kierunku wzdłuż osi kręgosłupa,
• 1,4az – górny poziom zapewnienia ludziom wymaganego komfortu w pomieszczeniach mieszkalnych w porze nocnej w odniesieniu do drgań w kierunku wzdłuż osi kręgosłupa,
• 4az – górny poziom zapewnienia ludziom wymaganego komfortu w pomieszczeniach mieszkalnych w porze dnia oraz w pomieszczeniach biurowych i handlowo-usługowych niezależnie od pory ich występowania w odniesieniu do drgań w kierunku wzdłuż osi kręgosłupa,
• axy – próg odczuwalności przez ludzi drgań w kierunku poprzecznym do osi kręgosłupa,
• 1,4axy – górny poziom zapewnienia ludziom wymaganego komfortu w pomieszczeniach mieszkalnych w porze nocnej w odniesieniu do drgań w kierunku poprzecznym do osi kręgosłupa,
• 4axy – górny poziom zapewnienia ludziom wymaganego komfortu w pomieszczeniach mieszkalnych w porze dnia oraz w pomieszczeniach biurowych i handlowo-usługowych niezależnie od pory ich występowania w odniesieniu do drgań w kierunku poprzecznym do osi kręgosłupa.

Rys.12. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +1 (parter).
Rys.12. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +1 (parter).

 

Rys.12a. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +1 (parter) przy założeniu zwiększenia ilości zbrojenia.
Rys.12a. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +1 (parter) przy założeniu zwiększenia ilości zbrojenia.

 

Rys.13. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +2
Rys.13. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +2

 

Rys.14. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +3
Rys.14. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +3

 

Rys.15. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +4
Rys.15. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +4

 

Rys.16. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +5
Rys.16. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +5

 

Rys.17. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +6
Rys.17. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +6

 

Rys.18. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +7
Rys.18. Wpływ drgań na ludzi na kondygnacji +7

 

6. Wnioski końcowe i zalecenia konstrukcyjne

Budynki K1 i K2
Przy spełnieniu przedstawionych w opracowaniu założeń i na podstawie wyników obliczeń zestawionych wyżej oraz rezultatów badań dynamicznych można następujące wnioski:
6.1. W obliczeniach statycznych i wymiarowaniu elementów konstrukcji obiektu należy uwzględnić (poza obciążeniami wynikłymi ze zwiększenia ciężaru własnego elementów na skutek zmian ich gabarytów) dodatkowe siły dynamiczne (jako amplitudy o podanych wartościach charakterystycznych) zestawione w punkcie 5.2 niniejszego opracowania (tab. 1÷5). Siły te zostały obliczone po uwzględnieniu zmian konstrukcyjnych zaleconych w punkcie 6.1.
6.2. Z analizy wpływu drgań na ludzi, przy założeniu jako kryterium spełnienia wymagań projektowych, że poziom drgań generowanych przejazdami pociągów nie powinien przekraczać progu komfortu drgań przez ludzi dla pomieszczeń o przeznaczeniu mieszkalnym
6.3. Na kondygnacji pierwszej osiągnięty został próg odczuwalności drgań dla częstotliwości środkowej pasma 80Hz. Współczynnik WODL (PN-B-210170-2016) dla tej częstotliwości wynosi 1.29. Dopuszczalny WODL niezależnie od pory dnia wynosi 1.4 co klasyfikuje obiekt jako taki, który zapewnia komfort przebywania ludzi w pomieszczeniach budynku. Próg komfortu w obiekcie można osiągnąć zwiększając ilość zbrojenia na stropowej na piwnicą i nad parterem w ilości o 10% w przęsłach i 15% nad podporami (ścianami) i 10% nad parterem nad podporami (ścianami)

Budynki K4 i K5

Wnioski jak dla budynków K1 i K2
• przy założeniu braku zarysowania elementów płyty budynki spełniają warunki odczuwalności a zarazem komfortu przebywania w nich ludzi,
• w przypadku zarysowania się płyty przy przyjęciu ilości wkładek zbrojeniowych przypadających na 1mb płyty w każdym z kierunków podobnie jak to zostało zaimplementowane w obiektach K1 i K2 mamy też spełnione warunki odczuwalności a zarazem komfortu przebywania w nich ludzi.

Mniejsza ilość wkładek zbrojeniowych wymagałaby dodatkowych analiz.

W przypadku istotnych zmian w konstrukcji obiektu, dotyczących geometrii, sztywności (np. zbrojenia) lub mas, konieczne jest ponowne przeprowadzenie obliczeń dynamicznych celem sprawdzenia wpływu drgań na budynek i ludzi w nim przebywających.

Opracowali:

Dr inż. Krzysztof Kozioł

 

BRANŻA:
KONSTRUKCJA